Ideály krásy po celém světě
Krása je komplexní koncept, který se v průběhu dějin a v různých kulturách neustále proměňuje. Od starověku až po moderní trendy odrážejí ideály krásy nejen estetické preference, ale také sociální, kulturní a historický vývoj společnosti. Podívejte se s námi na antický ideál krásy až po svět moderních médií a zjistěte, jak se v průběhu času ideál krásy měnil.

dm drogerie
Doba čtení 5 min.
•
9. 4. 2025

Co jsou to ideály krásy?
Ideály krásy jsou staré jako lidstvo samo. Už antičtí básníci opěvovali krásu některých bohyň i reálných žen, které umělci zachycovali ve formě soch a obrazů. Mezi nejznámější díla starověku patří Venuše Mélská a busta egyptské královny Nefertiti. Antickým ideálům krásy však podléhali také muži. Řečtí a římští bohové byli zobrazováni jako atletičtí svalnatci, zatímco egyptští faraoni se zkrášlovali propracovanými parukami a líčením. Některé ideály krásy se v průběhu let změnily jen okrajově: Máme na mysli především souměrné rysy obličeje, plné rty a čistou pleť. Oproti tomu jiné ideály krásy se neustále měnily. Ovlivňovaly je například umělci, kteří pomocí svých děl určovali, co bylo považováno pro danou epochu za krásné, nebo slavnými osobnostmi, které udávaly trendy své doby.
Ideály krásy v proměnách času
Pravděpodobně nejznámějším příkladem měnících se ideálů krásy je v západní kultuře postoj k tělesné hmotnosti a proporcím – zejména u žen, ale nejen u nich.
Baculatý starověk a plnoštíhlá antika
Raná umělecká díla pravěku, jako je slavná Willendorfská venuše, zobrazují zaoblená ženská těla, která byla pravděpodobně věrohodným ztělesněním plodné ženy. V našich končinách je nejznámější Věstonická venuše. Antice a později renesanci dominovaly spíše štíhlé, avšak stále relativně zaoblené figury, zatímco v časech baroka lidé oslavovali vyloženě bujná ženská těla. Dodnes je boubelatost baroka (především po vzoru ženských postav v obrazech Petera Paula Rubense) až příslovečná.
Raný novověk a vosí pas
Krátce nato se naladění a názor na ideál krásy změnily, protože v raném novověku od 17. století se dámy snažily o co nejštíhlejší pas, který tvarovaly pomocí těsných šněrovaných korzetů. V tehdejším oblečení nebylo u žen vidět nic jiného než tvář a dekolt, a proto se je snažily zkrášlit, co to jen šlo. Dámy, především šlechtického původu, trávily hodně času složitým česáním a zdobením vlasů šperky a výrazným líčením.
Krása ve 20. století
Ve 20. století. se ideály krásy nejen kvůli médiím měnily ještě častěji. Mezi nejznámější (a nejkontroverznější) trendy posledních desetiletí patří extrémně hubená ženská těla připomínající těla chlapecká. Se začátkem 21. století se vlivem hnutí body positivity prosadila myšlenka osvobodit se od ideálů krásy a přijmout vlastní tělo ve všech formách i s jeho nedostatky.
Krása ve světě
Ideály krásy se v jednotlivých kulturách liší a odrážejí rozmanité představy o kráse, které existují v různých částech světa. Zatímco štíhlá těla jsou v některých společnostech považována za atraktivní, jinde preferují křivky a výrazné rysy obličeje. Při definování krásy navíc hrají roli tradice a historické vlivy. Například v některých domorodých kulturách Latinské Ameriky se za známky krásy považuje tetování a jiné tělesné modifikace, naopak v západních společnostech je vyhledávaný mladistvý vzhled a štíhlé tělo. Globalizace a rozšiřování popkultury vedou ke stále většímu sjednocování ideálů krásy. Mužům určují současný módní vzhled sportovci a hudební i filmové hvězdy oblíbené po celém světě. U žen se zvýšil zájem o východoasijské ideály krásy. Na popularitě roste například líčení ve stylu kawaii z Japonska.
Ideály krásy jako symbol
Klasické ideály krásy v jiných oblastech světa jsou často založené na stejné touze se odlišovat a zapůsobit, jako je tomu i u nás. V chladné a deštivé střední Evropě se opálení považuje za známku blahobytu, protože opálení lidé mají peníze a čas zajet si na dovolenou. Mnozí si proto pomáhají se samoopalovacími přípravky. V zemích, kde mnoho žen stále pracuje venku na polích, je to právě naopak. Bílá kůže je tam považována za ideál krásy. Takové ženy totiž nemusí pracovat na polích, a proto jsou s největší pravděpodobností bohaté. V Asii a Africe se dokonce používají krémy na bělení pokožky. Zejména v regionech, které zůstávají silně patriarchální, zahrnují ideály krásy ryze ženské křivky – svůdné poprsí a plné pozadí, nejlépe v kombinaci s extrémně štíhlým pasem. To má ještě více zdůraznit rozdíly mezi pohlavími.
Vrtkavý pojem krásy
Ideály krásy se neustále mění. Co se v jedné kultuře považuje za krásné, může být ve druhé úplně jinak. Trendy přicházejí a odcházejí, ale tělo samo o sobě není trend. Je třeba si uvědomit, že skutečná krása pramení zevnitř. Dosáhnete jí mimo jiné sebevědomým vystupováním, pozitivním přístupem a přátelským úsměvem.
Bude se vám hodit
- Značka: alverde NATURKOSMETIK; Název produktu: transparentní gel na řasy a obočí, 7 ml; Cena: 109,00 Kč; Základní cena: 7 ml (155,71 Kč za 10 ml); dm značka grafika; 3,802 z 5 hvězdiček na základě 172 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dm109,00 Kč7 ml (155,71 Kč za 10 ml)Skladem
- Značka: ziaja; Název produktu: tělové mléko bronzující s máslem Cupuacu, 300 ml; Cena: 149,00 Kč; Základní cena: 300 ml (49,67 Kč za 100 ml); 4,662 z 5 hvězdiček na základě 71 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dm149,00 Kč300 ml (49,67 Kč za 100 ml)Skladem
- Značka: Dove; Název produktu: body love samoopalovací pěna na tělo summer revived light to medium, 150 ml; Cena: 179,00 Kč; Základní cena: 150 ml (119,33 Kč za 100 ml); 4,5 z 5 hvězdiček na základě 24 hodnocení; Varování: Hořlavé látky; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dm179,00 Kč150 ml (119,33 Kč za 100 ml)Skladem
- Značka: SUNDANCE; Název produktu: TEINT samoopalovací mléko, 200 ml; Cena: 69,90 Kč; Základní cena: 200 ml (34,95 Kč za 100 ml); dm značka grafika, Rezeptur ohne Mikroplastik Siegel; 4,482 z 5 hvězdiček na základě 27 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dm
- Značka: MAYBELLINE NEW YORK; Název produktu: korektor Instant Anti-Age Eraser 01, 6,8 ml; Cena: 229,00 Kč; Základní cena: 26 g (8,81 Kč za 1 g); 3,737 z 5 hvězdiček na základě 19 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dm229,00 Kč26 g (8,81 Kč za 1 g)Skladem
- Značka: MAYBELLINE NEW YORK; Název produktu: korektor Instant Anti-Age Eraser 00, 6,8 ml; Cena: 229,00 Kč; Základní cena: 26 g (88,08 Kč za 10 g); 4,111 z 5 hvězdiček na základě 9 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dm229,00 Kč26 g (88,08 Kč za 10 g)Skladem
Konec seznamu


