Hlavní navigaceNavigace kategoriíHlavní obsah

Ideály krásy po celém světě

Krása je komplexní koncept, který se v průběhu dějin a v různých kulturách neustále proměňuje. Od starověku až po moderní trendy odrážejí ideály krásy nejen estetické preference, ale také sociální, kulturní a historický vývoj společnosti. Podívejte se s námi na antický ideál krásy až po svět moderních médií a zjistěte, jak se v průběhu času ideál krásy měnil.

dm-drogeriemarkt

dm drogerie

Doba čtení 5 min.

9. 4. 2025

Tři tančící ženy

Co jsou to ideály krásy?

Ideály krásy jsou staré jako lidstvo samo. Už antičtí básníci opěvovali krásu některých bohyň i reálných žen, které umělci zachycovali ve formě soch a obrazů. Mezi nejznámější díla starověku patří Venuše Mélská a busta egyptské královny Nefertiti. Antickým ideálům krásy však podléhali také muži. Řečtí a římští bohové byli zobrazováni jako atletičtí svalnatci, zatímco egyptští faraoni se zkrášlovali propracovanými parukami a líčením. Některé ideály krásy se v průběhu let změnily jen okrajově: Máme na mysli především souměrné rysy obličeje, plné rty a čistou pleť. Oproti tomu jiné ideály krásy se neustále měnily. Ovlivňovaly je například umělci, kteří pomocí svých děl určovali, co bylo považováno pro danou epochu za krásné, nebo slavnými osobnostmi, které udávaly trendy své doby.

Ideály krásy v proměnách času

Pravděpodobně nejznámějším příkladem měnících se ideálů krásy je v západní kultuře postoj k tělesné hmotnosti a proporcím – zejména u žen, ale nejen u nich.

Baculatý starověk a plnoštíhlá antika

Raná umělecká díla pravěku, jako je slavná Willendorfská venuše, zobrazují zaoblená ženská těla, která byla pravděpodobně věrohodným ztělesněním plodné ženy. V našich končinách je nejznámější Věstonická venuše. Antice a později renesanci dominovaly spíše štíhlé, avšak stále relativně zaoblené figury, zatímco v časech baroka lidé oslavovali vyloženě bujná ženská těla. Dodnes je boubelatost baroka (především po vzoru ženských postav v obrazech Petera Paula Rubense) až příslovečná.

Raný novověk a vosí pas 

Krátce nato se naladění a názor na ideál krásy změnily, protože v raném novověku od 17. století se dámy snažily o co nejštíhlejší pas, který tvarovaly pomocí těsných šněrovaných korzetů. V tehdejším oblečení nebylo u žen vidět nic jiného než tvář a dekolt, a proto se je snažily zkrášlit, co to jen šlo. Dámy, především šlechtického původu, trávily hodně času složitým česáním a zdobením vlasů šperky a výrazným líčením.

Krása ve 20. století

Ve 20. století. se ideály krásy nejen kvůli médiím měnily ještě častěji. Mezi nejznámější (a nejkontroverznější) trendy posledních desetiletí patří extrémně hubená ženská těla připomínající těla chlapecká. Se začátkem 21. století se vlivem hnutí body positivity prosadila myšlenka osvobodit se od ideálů krásy a přijmout vlastní tělo ve všech formách i s jeho nedostatky.

Krása ve světě

Ideály krásy se v jednotlivých kulturách liší a odrážejí rozmanité představy o kráse, které existují v různých částech světa. Zatímco štíhlá těla jsou v některých společnostech považována za atraktivní, jinde preferují křivky a výrazné rysy obličeje. Při definování krásy navíc hrají roli tradice a historické vlivy. Například v některých domorodých kulturách Latinské Ameriky se za známky krásy považuje tetování a jiné tělesné modifikace, naopak v západních společnostech je vyhledávaný mladistvý vzhled a štíhlé tělo. Globalizace a rozšiřování popkultury vedou ke stále většímu sjednocování ideálů krásy. Mužům určují současný módní vzhled sportovci a hudební i filmové hvězdy oblíbené po celém světě. U žen se zvýšil zájem o východoasijské ideály krásy. Na popularitě roste například líčení ve stylu kawaii z Japonska.

Ideály krásy jako symbol

Klasické ideály krásy v jiných oblastech světa jsou často založené na stejné touze se odlišovat a zapůsobit, jako je tomu i u nás. V chladné a deštivé střední Evropě se opálení považuje za známku blahobytu, protože opálení lidé mají peníze a čas zajet si na dovolenou. Mnozí si proto pomáhají se samoopalovacími přípravky. V zemích, kde mnoho žen stále pracuje venku na polích, je to právě naopak. Bílá kůže je tam považována za ideál krásy. Takové ženy totiž nemusí pracovat na polích, a proto jsou s největší pravděpodobností bohaté. V Asii a Africe se dokonce používají krémy na bělení pokožky. Zejména v regionech, které zůstávají silně patriarchální, zahrnují ideály krásy ryze ženské křivky – svůdné poprsí a plné pozadí, nejlépe v kombinaci s extrémně štíhlým pasem. To má ještě více zdůraznit rozdíly mezi pohlavími.

Vrtkavý pojem krásy

Ideály krásy se neustále mění. Co se v jedné kultuře považuje za krásné, může být ve druhé úplně jinak. Trendy přicházejí a odcházejí, ale tělo samo o sobě není trend. Je třeba si uvědomit, že skutečná krása pramení zevnitř. Dosáhnete jí mimo jiné sebevědomým vystupováním, pozitivním přístupem a přátelským úsměvem.

Bude se vám hodit

  1. Značka: RIMMEL LONDON; Název produktu: make-up Match Perfection 100 Ivory, 30 ml; Cena: 219,00 Kč; 3,667 z 5 hvězdiček na základě 3 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmmake-up Match Perfection 100 Ivory RIMMEL LONDON
    219,00 Kč
    Skladem
  2. Značka: RIMMEL LONDON; Název produktu: pudr Stay Matte 001, 1 ks; Cena: 129,00 Kč; Základní cena: 1 ks (129,00 Kč za 1 ks); 4,798 z 5 hvězdiček na základě 84 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmpudr Stay Matte 001 RIMMEL LONDON
    129,00 Kč
    1 ks (129,00 Kč za 1 ks)
    RIMMEL LONDONpudr Stay Matte 001, 1 ks
    (84)
    Skladem
  3. Značka: ebelin PROFESSIONAL; Název produktu: Professional štětec na pudr, 1 ks; Cena: 139,00 Kč; dm značka grafika; 4,562 z 5 hvězdiček na základě 80 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmProfessional štětec na pudr ebelin PROFESSIONAL
    dm značka grafika
    139,00 Kč
    Skladem
  4. Značka: ebelin; Název produktu: zkosená houbička na make-up, 1 ks; Cena: 84,90 Kč; Základní cena: 1 ks (84,90 Kč za 1 ks); dm značka grafika; 4,282 z 5 hvězdiček na základě 124 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmzkosená houbička na make-up ebelin
    dm značka grafika
    84,90 Kč
    1 ks (84,90 Kč za 1 ks)
    Skladem
  5. Značka: MAYBELLINE NEW YORK; Název produktu: řasenka Lash Sensational Sky High, 7,2 ml; Cena: 249,00 Kč; 4,519 z 5 hvězdiček na základě 237 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmřasenka Lash Sensational Sky High MAYBELLINE NEW YORK
    249,00 Kč
    Skladem
  6. Značka: alverde NATURKOSMETIK; Název produktu: transparentní gel na řasy a obočí, 7 ml; Cena: 109,00 Kč; Základní cena: 7 ml (155,71 Kč za 10 ml); dm značka grafika; 3,802 z 5 hvězdiček na základě 172 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmtransparentní gel na řasy a obočí alverde NATURKOSMETIK
    dm značka grafika
    109,00 Kč
    7 ml (155,71 Kč za 10 ml)
    Skladem
  7. Značka: ziaja; Název produktu: tělové mléko bronzující s máslem Cupuacu, 300 ml; Cena: 149,00 Kč; Základní cena: 300 ml (49,67 Kč za 100 ml); 4,662 z 5 hvězdiček na základě 71 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmtělové mléko bronzující s máslem Cupuacu ziaja
    149,00 Kč
    300 ml (49,67 Kč za 100 ml)
    Skladem
  8. Značka: Dove; Název produktu: body love samoopalovací pěna na tělo summer revived light to medium, 150 ml; Cena: 179,00 Kč; Základní cena: 150 ml (119,33 Kč za 100 ml); 4,5 z 5 hvězdiček na základě 24 hodnocení; Varování: Hořlavé látky; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmbody love samoopalovací pěna na tělo summer revived light to medium Dove
    179,00 Kč
    150 ml (119,33 Kč za 100 ml)
    Skladem
  9. Značka: SUNDANCE; Název produktu: TEINT samoopalovací mléko, 200 ml; Cena: 69,90 Kč; Základní cena: 200 ml (34,95 Kč za 100 ml); dm značka grafika, Rezeptur ohne Mikroplastik Siegel; 4,482 z 5 hvězdiček na základě 27 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmTEINT samoopalovací mléko  SUNDANCE
    dm značka grafika
    69,90 Kč
    200 ml (34,95 Kč za 100 ml)
    Skladem
  10. Značka: alverde NATURKOSMETIK; Název produktu: korektor na kruhy pod očima, 9 ml; Cena: 99,00 Kč; Základní cena: 9 ml (11,00 Kč za 1 ml); dm značka grafika; 2,798 z 5 hvězdiček na základě 119 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmkorektor na kruhy pod očima  alverde NATURKOSMETIK
    dm značka grafika
    99,00 Kč
    9 ml (11,00 Kč za 1 ml)
    alverde NATURKOSMETIKkorektor na kruhy pod očima, 9 ml
    (119)
    Skladem
  11. Značka: MAYBELLINE NEW YORK; Název produktu: korektor Instant Anti-Age Eraser 01, 6,8 ml; Cena: 229,00 Kč; Základní cena: 26 g (8,81 Kč za 1 g); 3,737 z 5 hvězdiček na základě 19 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmkorektor Instant Anti-Age Eraser 01 MAYBELLINE NEW YORK
    229,00 Kč
    26 g (8,81 Kč za 1 g)
    Skladem
  12. Značka: MAYBELLINE NEW YORK; Název produktu: korektor Instant Anti-Age Eraser 00, 6,8 ml; Cena: 229,00 Kč; Základní cena: 26 g (88,08 Kč za 10 g); 4,111 z 5 hvězdiček na základě 9 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmkorektor Instant Anti-Age Eraser 00 MAYBELLINE NEW YORK
    229,00 Kč
    26 g (88,08 Kč za 10 g)
    Skladem
  13. Značka: essence; Název produktu: olej na rty Hydra Kiss 03 Pink Champagne, 4 ml; Cena: 79,90 Kč; 4,218 z 5 hvězdiček na základě 357 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmolej na rty Hydra Kiss 03 Pink Champagne essence
    79,90 Kč
    Skladem

Konec seznamu

Podobné kategorie produktů