Hlavní navigaceNavigace kategoriíHlavní obsah

Extravagantní flakony na parfém

Každého hned upoutají – jsou nápadné, mají elegantní a luxusní design a člověk má chuť taky si jeden koupit. Ale co se za těmito malými uměleckými díly skrývá? Co prozradí flakon na parfém o jeho obsahu?

dm-drogeriemarkt

dm drogerie

Doba čtení 7 min.

14. 4. 2025

Parfém

Flakon na parfém – víc než jen hezká lahvička

Krásně voní, podtrhují naši osobnost, dodávají eleganci i sebevědomí a jsou to velmi oblíbené dárky. O čem je řeč? Přece o smyslně vonících parfémech. Pro který výrobek se nakonec rozhodneme, často závisí nejen na samotné vůni, ale do značné míry také na jeho obalu. Chtěli jsme zjistit víc a shrnuli jsme pro vás několik opravdu zajímavých faktů o flakonech na parfémy.

Co je to vlastně flakon na parfém?

Podle slovníku je flakon „malá skleněná lahvička se zátkou pro uchovávání parfémů apod.“. Jeho historie je však mnohem starší, než by se mohlo zdát. Již ve starověkém Egyptě se vonné esence uchovávaly v nádobách podobných flakonům vyrobených ze dřeva, kamene, kovu, jílu nebo hlíny a ve starém Řecku bychom je často našli v bohatě zdobených vázách nebo amforách.

Římané objevili umění foukání skla a začali parfémy stáčet do skleněných lahviček. Francouzský parfumér François Coty pověřil slavného secesního umělce René Laliquea, aby navrhl flakony pro jeho svérázné vůně, a od té doby se do designu flakonů na parfémy investuje relativně dost času a energie. Další revoluci prodělaly flakony na parfém v 80. letech, kdy se začaly vyrábět skleněné lahvičky s rozprašovačem. Obzvláště oblíbené byly flakony na parfémy s balonkem, které dodnes nikdo nepřehlédne.

Kde se vzalo slovo flakon?

Slovo flakon pochází údajně z francouzštiny a jeho historie sahá až do 18. století. Dnešní výraz flakon je odvozen z pozdně latinského slova „flasca, flasco“, které najdeme například v dnešní češtině jako nespisovný výraz „flaška“. Mezitím se termín „flakon“ natolik vžil, že se používá výhradně pro označení nádobky na parfém.

Proč se flakony vyrábějí ze skla?

Sklo bylo dříve levnější než jiné materiály. Kromě toho bylo možné ho vyrábět ve velkém množství a dalo se různě tvarovat. A navíc tu hraje roli i vzhled. Sklo je křehké a obzvlášť krásně láme světlo, a proto vypadá skleněný flakon na parfém velmi vzácně. Má to ale samozřejmě i praktický důvod – pokud vůně parfému uchováváte ve skleněném flakonu, velmi dlouho vydrží.

Co prozradí flakon na parfém o jeho obsahu?

Dobře navržený flakon na parfém je dokonalým odrazem svého obsahu, hraje si se smysly a vzbuzuje v nás touhu chtít víc. Díky jeho jedinečnému tvaru můžeme mít už předem představu o charakteru vůně, na kterou se můžeme těšit, a o poselství samotného parfému.

Barva flakonu také prozrazuje něco o jeho obsahu:

  • Světle modré tóny symbolizují svěží a vodní vůně.
  • Tmavě modré zase představují noc a tajemno.
  • Růžové tóny často předznamenávají květinové a romantické vůně.
  • Červené tóny zdůrazňují smyslnost.
  • Flakony na parfém zbarvené do žluta a oranžova charakterizují povzbuzující, citrusové a energické parfémy.
  • Zlaté varianty obvykle obsahují orientální složky se smyslně hřejivými vůněmi.
  • Tmavé flakony na parfém, tj. hnědé, fialové a černé, obsahují často kořeněné a těžké vůně, které v sobě zároveň nesou nádech exkluzivity.

dm tip: Chcete zjistit více na téma jak vybrat parfém? V sekci inspirace & poradenství jsme pro vás shrnuli užitečné tipy a triky, abyste při výběru parfému nešlápli vedle.

Kdo flakony navrhuje?

Do designu a vývoje flakonů na parfémy se dnes investuje mnoho peněz. Lahvička přece jen hraje rozhodující roli při zákazníkově výběru. Elegantní skleněné lahvičky grafici a produktoví designéři navrhují často dříve, než je vyvinuta samotná vůně. Tvar flakonu musí odpovídat značce a dřívějším designům. Důležitými materiály jsou sklo, kov a plast. Používá se však také zlato, porcelán a různé barevné nerosty.

Jak se flakony vyrábějí?

Flakony na parfémy se vyrábějí ve sklárnách. Každá nová lahvička je jiná, a proto se musí pro sériovou výrobu vyvinout zvláštní stroj. Vzhledem k tomu, že výroba jednoho flakonu je časově velmi náročná, věnuje mnoho značek stále větší pozornost udržitelnosti a navrhuje takové lahvičky, které lze znovu naplnit. Tyto krásné kousky tím pádem neskončí v koši a nemusí se nákladně recyklovat.

Co dělat, když je flakon prázdný?

Některé flakony na parfém lze jednoduše doplnit, jiné se stanou spíše sběratelskými kousky. Když už je lahvička prázdná, ale nechcete se jí zbavovat, proměňte ji v osvěžovač vzduchu. Jednoduše sejměte uzávěr a otevřenou lahvičku uložte do skříně na prádlo. Jemná vůně z ní bude vycházet ještě několik týdnů. Až vám dojde parfém v nějaké obzvlášť krásné lahvičce, můžete z ní vyrobit kouzelnou mini vázičku, svícen nebo ji jen tak nechat provonět byt. Stačí sundat uzávěr, lahvičku vyčistit a použít na cokoliv chcete.

Jak dostanu parfém do rozprašovače?

Chcete mít svůj oblíbený parfém stále u sebe? Pak je nejlepší naplnit jím malý kapesní rozprašovač, který v kabelce nezabere tolik místa. Aby nepadla ani kapka vedle, můžete obsah flakonu na parfém přelít pomocí malé nálevky nebo jiného rozprašovače. Jednorázová injekční stříkačka, kterou najdete běžně v lékárně, je také skvělým způsobem, jak dostat drahocenný parfém ven z lahvičky. Dnes už existují také plnitelné kapesní rozprašovače, kde je plnicí otvor v jeho spodní části a dokonale sedí na výstupek flakonu na parfém. Tímto způsobem lze rozprašovač naplnit parfémem z lahvičky bez námahy a beze ztrát.

dm tip: Chcete, aby vám parfém dlouze vydržel a mohli jste se z něj co nejdéle těšit? V tom případě si na dm.cz přečtěte článek na téma, jak používat parfém.

Jak se jmenuje světově nejdražší flakon na parfém?

A na závěr jeden fakt s wow efektem – celosvětově nejdražší flakon na parfém se jmenuje „Belle Haleine“ (Krásný dech). Je 16,5 cm vysoký a 11,2 cm široký a v roce 1921 ho navrhl Marcel Duchamps, jeden z nejvlivnějších umělců moderny. „Belle Haleine“ je takzvaný readymade. Jinými slovy, průmyslově vyráběný spotřební výrobek, který získává hodnotu pouze díky spojení s autorem, který ho navrhl. Při výrobě slavného flakonu vzal Duchamp lahvičku od pařížské firmy Rigaud, vyměnil etiketu a podepsal ji jako „Rrose Sélavy 1921“. V roce 1990 vydražil lahvičku v aukci francouzský módní návrhář Yves Saint Laurent. Po jeho smrti v roce 2008 koupila „Belle Haleine“ z jeho pozůstalosti neznámá osoba, a to za neuvěřitelných 7,9 milionu eur.

Objevte na dm.cz širokou nabídku dámských i pánských parfémů a vyberte si svoji novou oblíbenou vůni v překrásném flakonu pohodlně online.

  1. Značka: HUGO BOSS; Název produktu: pánská EdT Hugo Man, 75 ml; Cena: 999,00 Kč; Základní cena: 75 ml (133,20 Kč za 10 ml); 4,8 z 5 hvězdiček na základě 5 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmpánská EdT Hugo Man HUGO BOSS
    999,00 Kč
    75 ml (133,20 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  2. Značka: HUGO BOSS; Název produktu: pánská EdT Boss Bottled, 50 ml; Cena: 1 499,00 Kč; Základní cena: 50 ml (299,80 Kč za 10 ml); Pouze online grafika; 5 z 5 hvězdiček na základě 2 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmpánská EdT Boss Bottled HUGO BOSS
    Pouze online grafika
    1 499,00 Kč
    50 ml (299,80 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  3. Značka: HUGO BOSS; Název produktu: pánská EdT Number One, 100 ml; Cena: 1 099,00 Kč; Základní cena: 100 ml (109,90 Kč za 10 ml); Pouze online grafika; 0 z 5 hvězdiček na základě 0 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmpánská EdT Number One HUGO BOSS
    Pouze online grafika
    1 099,00 Kč
    100 ml (109,90 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  4. Značka: HUGO BOSS; Název produktu: dámská EdP Extreme, 75 ml; Cena: 1 199,00 Kč; Základní cena: 75 ml (159,87 Kč za 10 ml); Pouze online grafika; 3 z 5 hvězdiček na základě 1 hodnocení; Varování: Hořlavé látky, Varování: Dráždivé látky; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmdámská EdP Extreme HUGO BOSS
    Pouze online grafika
    1 199,00 Kč
    75 ml (159,87 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  5. Značka: s.Oliver; Název produktu: dámská EdT For Her, 30 ml; Cena: 559,00 Kč; Základní cena: 30 ml (186,33 Kč za 10 ml); 4,854 z 5 hvězdiček na základě 55 hodnocení; Varování: Hořlavé látky, Varování: Dráždivé látky, Varování: Látky nebezpečné pro životní prostředí; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmdámská EdT For Her  s.Oliver
    559,00 Kč
    30 ml (186,33 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  6. Značka: Guess; Název produktu: dámská EdT Seductive, 30 ml; Cena: 679,00 Kč; Základní cena: 30 ml (226,33 Kč za 10 ml); 4,612 z 5 hvězdiček na základě 67 hodnocení; Varování: Hořlavé látky, Varování: Dráždivé látky; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmdámská EdT Seductive  Guess
    679,00 Kč
    30 ml (226,33 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  7. Značka: Christina Aguilera; Název produktu: dámská EdP Signature, 30 ml; Cena: 799,00 Kč; Základní cena: 30 ml (266,33 Kč za 10 ml); 4,936 z 5 hvězdiček na základě 62 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmdámská EdP Signature Christina Aguilera
    799,00 Kč
    30 ml (266,33 Kč za 10 ml)
    Christina Aguileradámská EdP Signature, 30 ml
    (62)
    Skladem online
  8. Značka: Replay; Název produktu: dámská EdT Signature Secret, 30 ml; Cena: 699,00 Kč; Základní cena: 30 ml (233,00 Kč za 10 ml); 5 z 5 hvězdiček na základě 1 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmdámská EdT Signature Secret Replay
    699,00 Kč
    30 ml (233,00 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  9. Značka: SEINZ.; Název produktu: pánská EdT intense, 60 ml; Cena: 279,00 Kč; Základní cena: 60 ml (46,50 Kč za 10 ml); dm značka grafika; 4,812 z 5 hvězdiček na základě 69 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmpánská EdT intense SEINZ.
    dm značka grafika
    279,00 Kč
    60 ml (46,50 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  10. Značka: SEINZ.; Název produktu: pánská EdT classic, 60 ml; Cena: 279,00 Kč; Základní cena: 60 ml (46,50 Kč za 10 ml); dm značka grafika; 4,8 z 5 hvězdiček na základě 50 hodnocení; Varování: Hořlavé látky; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmpánská EdT classic SEINZ.
    dm značka grafika
    279,00 Kč
    60 ml (46,50 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  11. Značka: Ariana Grande; Název produktu: dámská EdP Cloud, 30 ml; Cena: 999,00 Kč; Základní cena: 30 ml (333,00 Kč za 10 ml); 4,548 z 5 hvězdiček na základě 31 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmdámská EdP Cloud Ariana Grande
    999,00 Kč
    30 ml (333,00 Kč za 10 ml)
    Ariana Grandedámská EdP Cloud, 30 ml
    (31)
    Skladem online
  12. Značka: DOLCE&GABBANA; Název produktu: dámská EdP The One, 50 ml; Cena: 1 599,00 Kč; Základní cena: 50 ml (319,80 Kč za 10 ml); Pouze online grafika; 4,565 z 5 hvězdiček na základě 23 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmdámská EdP The One DOLCE&GABBANA
    Pouze online grafika
    1 599,00 Kč
    50 ml (319,80 Kč za 10 ml)
    Skladem online
  13. Značka: Moschino; Název produktu: pánská EdP Toy Boy, 50 ml; Cena: 1 299,00 Kč; Základní cena: 50 ml (259,80 Kč za 10 ml); Pouze online grafika; 0 z 5 hvězdiček na základě 0 hodnocení; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dmpánská EdP Toy Boy Moschino
    Pouze online grafika
    1 299,00 Kč
    50 ml (259,80 Kč za 10 ml)
    Skladem online

Konec seznamu

Podobné kategorie produktů