Extravagantní flakony na parfém
Každého hned upoutají – jsou nápadné, mají elegantní a luxusní design a člověk má chuť taky si jeden koupit. Ale co se za těmito malými uměleckými díly skrývá? Co prozradí flakon na parfém o jeho obsahu?

dm drogerie
Doba čtení 7 min.
•
14. 4. 2025

Přehled v kostce:
Flakon na parfém – víc než jen hezká lahvička
Krásně voní, podtrhují naši osobnost, dodávají eleganci i sebevědomí a jsou to velmi oblíbené dárky. O čem je řeč? Přece o smyslně vonících parfémech. Pro který výrobek se nakonec rozhodneme, často závisí nejen na samotné vůni, ale do značné míry také na jeho obalu. Chtěli jsme zjistit víc a shrnuli jsme pro vás několik opravdu zajímavých faktů o flakonech na parfémy.
Co je to vlastně flakon na parfém?
Podle slovníku je flakon „malá skleněná lahvička se zátkou pro uchovávání parfémů apod.“. Jeho historie je však mnohem starší, než by se mohlo zdát. Již ve starověkém Egyptě se vonné esence uchovávaly v nádobách podobných flakonům vyrobených ze dřeva, kamene, kovu, jílu nebo hlíny a ve starém Řecku bychom je často našli v bohatě zdobených vázách nebo amforách.
Římané objevili umění foukání skla a začali parfémy stáčet do skleněných lahviček. Francouzský parfumér François Coty pověřil slavného secesního umělce René Laliquea, aby navrhl flakony pro jeho svérázné vůně, a od té doby se do designu flakonů na parfémy investuje relativně dost času a energie. Další revoluci prodělaly flakony na parfém v 80. letech, kdy se začaly vyrábět skleněné lahvičky s rozprašovačem. Obzvláště oblíbené byly flakony na parfémy s balonkem, které dodnes nikdo nepřehlédne.
Kde se vzalo slovo flakon?
Slovo flakon pochází údajně z francouzštiny a jeho historie sahá až do 18. století. Dnešní výraz flakon je odvozen z pozdně latinského slova „flasca, flasco“, které najdeme například v dnešní češtině jako nespisovný výraz „flaška“. Mezitím se termín „flakon“ natolik vžil, že se používá výhradně pro označení nádobky na parfém.
Proč se flakony vyrábějí ze skla?
Sklo bylo dříve levnější než jiné materiály. Kromě toho bylo možné ho vyrábět ve velkém množství a dalo se různě tvarovat. A navíc tu hraje roli i vzhled. Sklo je křehké a obzvlášť krásně láme světlo, a proto vypadá skleněný flakon na parfém velmi vzácně. Má to ale samozřejmě i praktický důvod – pokud vůně parfému uchováváte ve skleněném flakonu, velmi dlouho vydrží.
Co prozradí flakon na parfém o jeho obsahu?
Dobře navržený flakon na parfém je dokonalým odrazem svého obsahu, hraje si se smysly a vzbuzuje v nás touhu chtít víc. Díky jeho jedinečnému tvaru můžeme mít už předem představu o charakteru vůně, na kterou se můžeme těšit, a o poselství samotného parfému.
Barva flakonu také prozrazuje něco o jeho obsahu:
- Světle modré tóny symbolizují svěží a vodní vůně.
- Tmavě modré zase představují noc a tajemno.
- Růžové tóny často předznamenávají květinové a romantické vůně.
- Červené tóny zdůrazňují smyslnost.
- Flakony na parfém zbarvené do žluta a oranžova charakterizují povzbuzující, citrusové a energické parfémy.
- Zlaté varianty obvykle obsahují orientální složky se smyslně hřejivými vůněmi.
- Tmavé flakony na parfém, tj. hnědé, fialové a černé, obsahují často kořeněné a těžké vůně, které v sobě zároveň nesou nádech exkluzivity.
dm tip: Chcete zjistit více na téma jak vybrat parfém? V sekci inspirace & poradenství jsme pro vás shrnuli užitečné tipy a triky, abyste při výběru parfému nešlápli vedle.
Jak se flakony vyrábějí?
Flakony na parfémy se vyrábějí ve sklárnách. Každá nová lahvička je jiná, a proto se musí pro sériovou výrobu vyvinout zvláštní stroj. Vzhledem k tomu, že výroba jednoho flakonu je časově velmi náročná, věnuje mnoho značek stále větší pozornost udržitelnosti a navrhuje takové lahvičky, které lze znovu naplnit. Tyto krásné kousky tím pádem neskončí v koši a nemusí se nákladně recyklovat.
Co dělat, když je flakon prázdný?
Některé flakony na parfém lze jednoduše doplnit, jiné se stanou spíše sběratelskými kousky. Když už je lahvička prázdná, ale nechcete se jí zbavovat, proměňte ji v osvěžovač vzduchu. Jednoduše sejměte uzávěr a otevřenou lahvičku uložte do skříně na prádlo. Jemná vůně z ní bude vycházet ještě několik týdnů. Až vám dojde parfém v nějaké obzvlášť krásné lahvičce, můžete z ní vyrobit kouzelnou mini vázičku, svícen nebo ji jen tak nechat provonět byt. Stačí sundat uzávěr, lahvičku vyčistit a použít na cokoliv chcete.
Jak dostanu parfém do rozprašovače?
Chcete mít svůj oblíbený parfém stále u sebe? Pak je nejlepší naplnit jím malý kapesní rozprašovač, který v kabelce nezabere tolik místa. Aby nepadla ani kapka vedle, můžete obsah flakonu na parfém přelít pomocí malé nálevky nebo jiného rozprašovače. Jednorázová injekční stříkačka, kterou najdete běžně v lékárně, je také skvělým způsobem, jak dostat drahocenný parfém ven z lahvičky. Dnes už existují také plnitelné kapesní rozprašovače, kde je plnicí otvor v jeho spodní části a dokonale sedí na výstupek flakonu na parfém. Tímto způsobem lze rozprašovač naplnit parfémem z lahvičky bez námahy a beze ztrát.
dm tip: Chcete, aby vám parfém dlouze vydržel a mohli jste se z něj co nejdéle těšit? V tom případě si na dm.cz přečtěte článek na téma, jak používat parfém.
Jak se jmenuje světově nejdražší flakon na parfém?
A na závěr jeden fakt s wow efektem – celosvětově nejdražší flakon na parfém se jmenuje „Belle Haleine“ (Krásný dech). Je 16,5 cm vysoký a 11,2 cm široký a v roce 1921 ho navrhl Marcel Duchamps, jeden z nejvlivnějších umělců moderny. „Belle Haleine“ je takzvaný readymade. Jinými slovy, průmyslově vyráběný spotřební výrobek, který získává hodnotu pouze díky spojení s autorem, který ho navrhl. Při výrobě slavného flakonu vzal Duchamp lahvičku od pařížské firmy Rigaud, vyměnil etiketu a podepsal ji jako „Rrose Sélavy 1921“. V roce 1990 vydražil lahvičku v aukci francouzský módní návrhář Yves Saint Laurent. Po jeho smrti v roce 2008 koupila „Belle Haleine“ z jeho pozůstalosti neznámá osoba, a to za neuvěřitelných 7,9 milionu eur.
Objevte na dm.cz širokou nabídku dámských i pánských parfémů a vyberte si svoji novou oblíbenou vůni v překrásném flakonu pohodlně online.
- Značka: HUGO BOSS; Název produktu: dámská EdP Extreme, 75 ml; Cena: 1 199,00 Kč; Základní cena: 75 ml (159,87 Kč za 10 ml); Pouze online grafika; 3 z 5 hvězdiček na základě 1 hodnocení; Varování: Hořlavé látky, Varování: Dráždivé látky; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dm
- Značka: s.Oliver; Název produktu: dámská EdT For Her, 30 ml; Cena: 559,00 Kč; Základní cena: 30 ml (186,33 Kč za 10 ml); 4,854 z 5 hvězdiček na základě 55 hodnocení; Varování: Hořlavé látky, Varování: Dráždivé látky, Varování: Látky nebezpečné pro životní prostředí; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dm
- Značka: Guess; Název produktu: dámská EdT Seductive, 30 ml; Cena: 679,00 Kč; Základní cena: 30 ml (226,33 Kč za 10 ml); 4,612 z 5 hvězdiček na základě 67 hodnocení; Varování: Hořlavé látky, Varování: Dráždivé látky; Dostupnost: Status zelený Skladem online, Status šedý Ověřit dostupnost v prodejně dm
Konec seznamu